Butiken/varumärkets hemsida viktigaste källan inför köp på nätet

PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research har tidigare i veckan släppt E-barometerns helårsrapport för 2017.

I rapporten beskrivs utvecklingen inom e-handeln, leveransönskemålen, omnikanalsbeteendet och import/export under året.

Några slutsatser från rapporten:

  • E-handeln ökade under fjärde kvartalet med 19 procent. Starkast tillväxt visade heminredning och möbelsegmentet som ökade med hela 28 procent under sista kvartalet.
  • Helåret landade på en tillväxt om 16 procent, vilket innebär att e-handeln nu omsätter 67 miljarder kronor.
  • De mest populära produkterna att shoppa på nätet är mode, mediavaror och skönhet och hälsoprodukter.
  • Företagens omnimognad har ökad jämfört med i fjol, men det är fortfarande en bra bit kvar på en hel del områden, bland annat att personalisera erbjudanden i alla kanaler.

Rapporten visade även att den viktigaste källan inför köp på nätet är butiken/varumärkets hemsida vilket man bör ta hänsyn till i sin digitala strategi och vid kommande satsningar digitalt:

E-barometern rapport, 2017

Läs hela rapporten: E-barometern helårsrapport 2017.

Oliver Dahlberg